Mateřská škola Duhovka - Pevnostní

Pevnostní 657/6, Praha 6 - Střešovice 16000
http://www.montessori-skolky.cz

Montessori školky Praha S pojmem alternativní vzdělávání se u nás setkáváme stále častěji, je již neodmyslitelnou součástí vzdělávacích systémů. Pedagogika italské lékařky, reformátorky, humanistky a pedagožky Marie Montessori patří ve světě i v České republice mezi přední a sílící alternativní pedagogické směry. I přesto, že u nás existuje řada zařízení provozujících Montessori pedagogiku mateřské školy, Náměstí Míru základní školy, rodinná centra, občanská sdružení a jiné je stále velká část naší společnosti s touto pedagogikou neobeznámena nebo jsou jejich informace o ní pouze povrchní a neumožňují ji pochopit v celém komplexu poznatků a teorií. Na druhé straně je zde řada pedagogů, vychovatelů, rodičů a jiných zájemců, kteří se aktivně podílí na výchově a vzdělávání dětí dle principů a zásad M. Montessori a svou činností přispívají k všeobecné popularizaci a informovanosti o Montessori pedagogice. Prvotním impulsem, který mě vedl k I.P.Pavlova výběru Montessori pedagogiky jako tématu mé bakalářské práce byl zájem poznat jednu z alternativních pedagogik jak po stránce teoretické, tak i praktické. Nemálo k výběru právě Montessori pedagogiky přispělo také mé okolí a jeho zčásti nepřístupný postoj k tomuto systému vzdělávání a alternativní pedagogice vůbec. Zájem o tuto pedagogiku mě přivedl do Montessori rodinného vzdělávacího centra v Brně, kde montessori školku Prahy jsem se zúčastnila prakticky zaměřených workshopů, jež účastníky seznamovaly s Montessori pomůckami. Zde jsem měla možnost pod vedením montessori školky Praha lektorek seznámit se s pomůckami, základními postupy při jejich používání a sama si s nimi činnost vyzkoušet. Jedinečnost pomůcek mě Muzeum zaujala natolik, že jsem se rozhodla zabývat se jejich didaktickou funkcí jako hlavním tématem mé práce. Bakalářská práce je tvořena ze dvou částí teoretické a praktické. V teoretické části se zabývám stěžejními principy Montessori pedagogiky princip svobody a Zvonařka samostatnosti, polarizace pozornosti, senzitivní fáze vývoje, připravené prostředí a montessoriovské pomůcky a materiál. Neopomenula jsem také samotnou zakladatelku Marii Montessori, její životní práci a dílo, Mezinárodní asociaci Montessori a v úvodní kapitole také krátký montessori školkou Prahou náhled na alternativní vzdělávání. Praktická část bude vycházet z dotazníkového šetření mezi pedagogy a vychovateli Montessori pedagogiky. V dotazníkovém šetření jsem se zaměřila na didaktickou funkci pomůcek Montessori pedagogiky. Výsledky dotazníkového šetření montessori školky Praha mezi pedagogy jsem poté porovnala s výsledky, které mi poskytly otevřené rozhovory s dětmi. I. TEORETICKÁ CAST Alternativní vzdělávání Pojmy alternativní vzdělávání, alternativní škola jsou významově různorodé. Lze rozlišit několik významových rovin pojmu alternativní škola, dle sféry jeho užívání. V rámci významu školskopolitického, pedagogického a ekonomického. Za alternativní školy mohou být považovány druhy škol, fungující mimo sektor státních škol, ale souběžně s nimi. Většina alternativních škol, jsou školami Prahu montessori školka soukromými. Jsou financovány zcela nebo zčásti jejich zřizovateli a rodiči žáků. Není to však pravidlem a i v ČR můžeme najít

Leaflet | © OpenStreetMap contributors

Komentáře

Přidejte svůj názor

Nejlepší školky